top of page

Afalina, la misteriosa furgoneta Volga

La primera vegada que vaig veure aquesta furgoneta em va cridar l’atenció malgrat que estava mig amagada darrere de la filera de limusines presidencials del Museu del Transport de Moscou. No es podia fotografiar més que de lluny ja que davant tenia una espècie barca planejadora propulsada per una hèlix.

El cas és que em va semblar un vehicle interessant, en la línia d’alguns dissenys que proliferen últimament per internet simulant monovolums recreats a partir del disseny d’un cotxe clàssic. Aquesta furgoneta tenia el mateix aspecte però anava més enllà de ser una imatge creada per Photoshop.

Semblava prou evident que tenia relació amb els Volga, ja que a banda del frontal clarament semblant al d’un GAZ 22 Volga, lluïa en el lateral un logo de la marca.

Em feia la impressió que havia vist aquella furgoneta en algun altre lloc ja que la silueta recordava d’alguna manera a les Barkas B-100 fabricades en l’antiga Alemanya de l’Est.


Com que m’havia quedat amb ganes de veure-la de més a prop vaig decidir tornar al museu un parell de setmanes després. Tot i que la furgoneta estava en l’última nau vaig deixar per a després les joies dels vint als quaranta que hi havia a l’entrada del museu i vaig anar directament a buscar-la ja que alguns cotxes havien canviat de lloc o havien eixit del museu, com el Pobeda taxi que vaig poder fotografiar a la porta.

La furgoneta estava al mateix lloc. M’havien advertit que no toqués cap cotxe ni entrés als recintes acordonats, però així i tot vaig demanar permís a la vigilant de la sala per a poder fer fotos de les parts posterior i laterals. Tot i que ni ella parlava anglès ni jo rus, el “niet” (нет) que em va soltar el vaig entendre perfectament. Afortunadament al cap d’uns minuts, mentre jo intentava fer equilibris per a treure una foto decent sense caure damunt d'aquella barca, la senyora, aquesta vegada acompanyada d’una altra vigilant, es va acostar i em va dir en veu baixa que podia passar a fer fotos, a condició que allò quedés entre nosaltres, vaig entendre. No hi havia massa lloc per a fer les fotos i a aquelles hores la llum ja no era la millor, però al menys vaig poder passar.

GAZ 22 Volga

La part de darrere també té parts que semblen la cua d’un Volga, però no vaig trobar cap sigla que digués quin model era. Per suposat, quan vaig arribar a la residència vaig començar a buscar per internet sobre aquella furgoneta Volga. Finalment vaig descobrir que es tracta d’un exemplar únic, fet artesanalment. Segons la informació que vaig trobar, a principis dels setanta Alexei Nikitovich, un planxista del Ministeri de l’Interior soviètic, va construir aquesta original criatura amb parts d’altres vehicles. Va agafar la base d’una furgoneta Latvija RAF 977D – en la foto teniu un exemplar semblant que vaig veure a Chernousovo – i amb peces de GAZ 22 Volga i moltes hores de feina ho va transformar tot en aquest vehicle tan curiós que alguns coneixen com a GAZ 22 Afalina.


A internet he trobat fotos en les que sembla que no fa molt es trobava en prou bon estat. A la web max-models.ru/GAZ-RAF teniu més informació de cóm es van tallar, formar i acoblar les distintes peces d’aquest model únic. Per la forma com està construïda recorda a cóm es va fer el SEAT 600 “Múltiple”, que tot estar inspirat en el FIAT Multipla, té el frontal fet també amb peces del 600. De les poques unitats que es van fer del “Múltiple” no se sap amb certesa que n’haja sobreviscut cap. L’Afalina almenys encara existeix, potser algun dia eixirà del seu arraconament i es podrà veure restaurada al museu.

Recent Posts
Archive
bottom of page