top of page

EMW, els BMW de l’Est

La primera vegada que vaig veure un Eisenach va ser a un preciós poble costaner al nord de l’illa de Selàndia (Sjælland), prop d’Helsingør. Era una pick-up blava aparcada al jardí d’una casa d’aquelles que tenen una grossa teulada de palla com als contes de fades. L’aspecte em resultava estrany i el fet que fos una pick-up em va fer pensar a una realització artesanal.

Ara, després d’haver vist algunes fotos d’altres models semblants m’incline a pensar que ja venia així de casa. He de reconèixer que quan vaig veure aquest cotxe no tenia ni idea de quina marca era. Tenia l’aire de ser un cotxe de l’Est, però estant a Dinamarca no em semblava molt probable. Afortunadament, quan vaig fer zoom a les fotos vaig poder llegir les inicials de l’escut de la marca: EMW. El logo era semblant al de BMW i la forma del cotxe recordava als BMW de pre-guerra. Efectivament, quan vaig buscar informació vaig descobrir que les marques EMW i BMW estaven emparentades.

Els EMW (Eisenacher Motorenwerk), com el seu propi nom indica, es van fabricar a Eisenach, en l’aleshores Alemanya de l’Est. De fet, els primers automòbils BMW van ser fabricats a Eisenach. Fins a 1919 BMW es dedicava únicament a la fabricació de motors per a avions.

El Tractat de Versalles posterior a la I Guerra Mundial condemnava a Alemanya a la prohibició de fabricar motors d’avió durant cinc anys, així va ser com BMW es va passar al món de les dues rodes fabricant les seues primeres motocicletes. Anys més tard, en 1928 BMW, va comprar Automobilwerk Eisenach (AWE), un dels fabricants pioners de l’automòbil que des de 1903 utilitzava la marca Dixi. Quan va ser adquirida, l’empresa d’Eisenach fabricava l’Austin Seven sota llicència, de forma que el primer BMW de quatre rodes, el BMW Dixi, era una rèplica del petit model britànic. El fabricant bàvar aviat va desenvolupar els seus models propis, de forma que ja abans de la II Guerra Mundial era reconeguda pels seus esportius amb la calandra partida que tots coneixem. Ja abans de la Guerra la fabricació d’automòbils es repartia entre Munich i Eisenach. Durant la Guerra, segons ha admès recentment la família propietària de l’empresa, BMW va col·laborar activament amb el règim nazi i va participar en la vergonya d'utilitzar milers de treballadors esclaus.

Una vegada acabada la Guerra la partició d’Alemanya va determinar que la fàbrica d’Eisenach quedés en el territori administrat per la URSS que posteriorment seria la DDR. Les autoritats soviètiques van reiniciar la producció dels models de pre-guerra, utilitzant fins i tot la marca i el logo de BMW, fins que en 1952 la casa de Munich va aconseguir que es reconegueren els drets sobre la seua marca, logo i la típica calandra partida en dos. Aleshores, la fàbrica d’Eisenach, ja sota control del govern de la DDR es va anomenar EMW. El pick-up que vaig veure a Dinamarca era un EMW 340, basat en el BMW 326. Com podeu veure a les fotos, es manté el vidre partit i les principals modificacions estan al frontal. Els fars passen a estar més separats i integrats en les aletes, la característica calandra dels BMW és reemplaçada per una altra de forma acampanada amb lames horitzontals i els para-colps són més grossos.

El canvi més curiós és al logo de la marca, mantenint l’hèlix de BMW, inspirada en l’època en la que fabricaven motors d’avió, es canvien els quarts blaus per uns altres de color vermell, com no podia ser d’una altra manera, i s’insinua una estrella al centre del cercle.

Aquestes vacances, com que tenia que creuar Alemanya per a tornar a casa, m’havia proposat anar al museu d’Audi a Ingolstad que no he visitat mai. Pocs dies abans, quasi per casualitat vaig descobrir que a Eisenach hi havia un museu de la marca, em va tornar el record d’aquell cotxe de Dinamarca i vaig decidir deixar la visita a Ingolstad per a una altra vegada.

El museu és petit, però compta amb prou detall la història no només d’EMW, sinó també de Dixi, la seua precursora, l’etapa de BMW i la posterior de Wartburg. Una vegada finalitzada la producció dels models d'origen BMW es va crear aquesta marca per a fabricar cotxes amb motor basat en el de dos temps dels DKW de pre-guerra. La història dels Wartburg segurament és més coneguda, eren els típics cotxes de l’Alemanya de l’Est, junt als Trabant, que tots hem vist a les pel·lícules d’espies. Es van produir fins a 1991, però eixa és una altra història.

La fàbrica va quedar abandonada, només una part s’ha recuperat per a fer el museu en el que també es poden trobar alguns exemplars d’Opel que s’han fabricat a Eisenach després de la reunificació del país, a una fàbrica nova, distinta de la dels EMW i Wartburg.

Recent Posts
Archive
bottom of page